De waarde van echte interacties

In een wereld waar technologie de overhand lijkt te nemen, is het belangrijk om de waarde van echte interacties te benadrukken. Kinderen steken het meest op van direct contact met anderen, waarbij leren luisteren, empathie tonen en non-verbale signalen begrijpen centraal staan. Bij BLOS moedigen we kinderen aan om met elkaar te spelen, te praten en oogcontact te maken tijdens gesprekken. Dit draagt bij aan hun sociale en emotionele ontwikkeling en helpt hen om gezonde relaties op te bouwen

Wat is verantwoord mediagebruik?

Op onze kinderopvang gebruiken we nauwelijks schermen, maar als jouw opvoedpartner snappen we dat dit thuis niet haalbaar is. Onze collega's gebruiken een tablet om foto's van je kind te uploaden voor in het dagverslag. We willen ouders en opvoeders aanmoedigen om bewust om te gaan met het gebruik van digitale apparaten. Hier zijn een paar tips voor verantwoord beeldschermgebruik die gelden voor alle leeftijden:

  1. Beperk de schermtijd: Stel duidelijke grenzen voor het gebruik van digitale apparaten en moedig je kind aan om ook andere activiteiten te ondernemen, zoals buitenspelen en creatief bezig zijn.
  2. De 20-20-2 regel: Volgens deze regel zouden kinderen na 20 minuten schermtijd minstens 2 minuten lang op ongeveer 20 meter afstand moeten kijken. Dit helpt om de ogen te ontspannen en vermoeidheid te verminderen.
  3. Buitenactiviteiten aanmoedigen: Moedig je kind aan om regelmatig naar buiten te gaan en te bewegen. Buiten spelen is niet alleen leuk, maar het is ook goed voor de motorische ontwikkeling en algemene gezondheid van kinderen.

Mediaopvoeding bij baby's en dreumesen

Het is slim om al vroeg na te denken over hoe je je baby in aanraking laat komen met media. Een groep artsen zegt dat het beter is om baby's helemaal weg te houden bij schermpjes. Onderzoek laat zien dat baby's die veel naar baby-apps of -tv kijken zich anders ontwikkelen. Baby's leren namelijk beter als ze dingen doen en ervaren in interactie met hun omgeving: door te bewegen en te voelen en te proeven. Experts zeggen dus dat spelen, praten, voelen en proeven belangrijker zijn voor de ontwikkeling van je baby. Als je toch media wilt gebruiken, dan is het advies van Mediaopvoeding.nl maximaal 5 minuten per dag samen tv-kijken en een paar keer per week samen internetten.

Mediaopvoeding bij peuters

Peuters vinden tv-kijken of spelen met een telefoon of tablet hartstikke leuk. En voor jou als ouder is het soms fijn als je kind even zelf kan spelen. Het is verleidelijk om je peuter voor de tv te zetten of een telefoon te geven als je iets voor jezelf wilt doen. Maar eigenlijk kan je kind ook heel goed alleen spelen met dingen die nog beter zijn voor zijn ontwikkeling. Denk aan iets bouwen met blokken of LEGO, dansen op muziek, puzzels maken of kleuren en tekenen. Wil je je peuter toch media laten gebruiken dan zegt Mediaopvoeding.nl dat 5 tot 10 minuten per keer en maximaal 30 minuten per dag prima is.

Tips voor baby's en peuters

  1. Boekjes zijn supercool! Lees je kind lekker veel voor, want dat is hartstikke goed voor de hersenen. Samen plaatjes kijken en verhalen verzinnen, daar worden ze slim van.
  2. Kijk maar eens goed naar mama en papa. Als zij veel op hun telefoon zitten, denkt je kind: dat wil ik ook! Dus, soms even de telefoon aan de kant, en lekker samen spelen.
  3. Rustig slapen, lekker dromen. Voordat je kind naar bed gaat, is het beter om niet meer naar een scherm te kijken. Daar word je namelijk te druk van. Een fijn verhaaltje voorlezen is veel gezelliger.
  4. Beeldschermen zijn voor grote mensen! Voor kinderen tot 2 jaar is speelgoed veel leuker dan schermpjes. Lekker voelen, proeven en ontdekken, dat is pas echt avontuurlijk!
  5. Als je dan toch eens een filmpje wil kijken, kies dan voor rustige beelden zonder harde geluiden. Zo kan je kind goed zien wat er gebeurt. Nijntje, Bumba of Teletubbies zijn daarvoor perfect. Lekker samen op de bank, knus bij elkaar.

Mediaopvoeding bij kleuters

Kleuters zijn echte mediapro's! Ze kunnen al goed meedoen met spelletjes en kinderprogramma's volgen. En ja hoor, ze weten vaak al precies hoe die tablet of smartphone werkt. Maar ook in deze leeftijdscategorie is het belangrijk om niet te veel tijd te besteden aan mediagebruik. Kleuters hebben een gevarieerd dagprogramma nodig met spelen, kletsen met vriendjes en vriendinnetjes en genoeg slaap. Zo groeien ze op tot sociale en blije kinderen. Mediaopvoeding.nl zegt dat 10 tot 15 minuten per keer en maximaal 1 uur per dag prima is. Dan blijft er nog genoeg tijd over voor andere leuke dingen.

Tips voor kleuters

  • Samendoen is gezellig! Als je kind iets op de tablet doet, kijk dan mee. Misschien kunnen jullie samen een spelletje spelen of een filmpje kijken. Zo wordt het nog leuker.
  • Kies leuke dingen uit die je kleuter interessant vindt. Kleuters houden vaak van simpele en vrolijke verhalen, met bekende dieren en voorwerpen. Denk aan programma's zoals Sesamstraat, waarin ze veel herkennen.
  • Geef niet te vaak toe aan het mediagebruik. Spreek bijvoorbeeld af dat er alleen op bepaalde momenten gebruik gemaakt mag worden van de tablet of tv. Zo blijft het speciaal en is er genoeg tijd voor andere leuke dingen.
  • Let op wat je kleuter ziet. Zorg ervoor dat de filmpjes en spelletjes geschikt zijn voor zijn leeftijd. Je kunt bijvoorbeeld de leeftijdsadviezen van Kijkwijzer volgen, internetfilters instellen en zelf eerst even kijken.
  • Bewegen is belangrijk! Naast het spelen met media is het ook goed om lekker buiten te ravotten of binnen te dansen. Volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen moeten kinderen minstens een uurtje per dag lekker actief bezig zijn. Dus hup, de speeltuin in of de voetbal op het veld!

Mediaopvoeding bij basisschoolkinderen

Bij basisschoolkinderen zijn media niet meer weg te denken. Ze hebben hun eigen smaak en kiezen zelf welke programma's, filmpjes en spelletjes ze leuk vinden. En ze vinden het geweldig om zelf aan de slag te gaan met media, nu ze leren lezen en schrijven. Ze kunnen in deze fase ook veel leren van media, maar het is wel belangrijk dat ze er op een veilige manier mee leren omgaan met media en dat er wat regels zijn over hoeveel tijd ze eraan besteden. Als kinderen op jonge leeftijd al leren dat er regels zijn, helpt dat ze later als ze ouder worden. Zo blijven ze bijvoorbeeld ook in de puberteit wat beter in toom. Voor kinderen tussen 6 en 8 jaar is het advies maximaal 1 uur per dag, bij voorkeur verdeeld over 2 keer 30 minuten. Voor kinderen van 8 tot 10 jaar is 1 à 1,5 uur per dag voldoende en vanaf 10 jaar is 2 uur het maximum. Zo blijft er genoeg tijd over voor andere leuke dingen!

Tips voor basisschoolkinderen

Mediawijsheid.nl heeft iets leuks bedacht: de MediaDiamant! Het is een soort diamant met vijf kanten die allemaal belangrijk zijn als het gaat om media voor je kind. Handig om te onthouden als je nadenkt over het mediagebruik van je kind.

Samen: Samen met je kind media gebruiken is hartstikke leuk en gezellig. Als je kind iets spannend vindt, kun jij helpen of troosten. Geef zelf het goede voorbeeld door je telefoon bijvoorbeeld weg te leggen als je samen aan tafel zit.

• Veilig: Zorg ervoor dat je kind vooral plezier beleeft aan media en dat het veilig blijft. Praat over hoe je online jezelf kunt zijn en geen dingen deelt die privé zijn. En praat regelmatig over het mediagebruik van je kind.

• Balans: Maak afspraken over schermtijd samen met je kind. Maar wees niet te streng, anders leren ze niet hoe ze zelf met media om kunnen gaan. Het is goed om samen oplossingen te bedenken en te leren van verleidingen. Overleg samen en luister naar elkaar.

• Plezier: Moedig je kind aan om creatief te zijn met media. Door zelf filmpjes te maken of creatief met spelletjes bezig te zijn, worden ze steeds slimmer en creatiever.

• Inhoud: Zorg ervoor dat de media die je kind gebruikt past bij zijn of haar leeftijd en interesses. Maak samen afspraken over wat wel en niet geschikt is en laat je kind zelf nadenken over wat leuk en goed is. Zo wordt je kind lekker kritisch en kun jij zien hoe hij of zij ermee omgaat.

Terug naar het overzicht Lees meer over ontwikkeling van het kinderbrein