Wat is de poep-en-plas-fase?

Wat wil je vanavond eten, schat? Poep. Hé, wat ligt daar nou? Plas. Je weet dat de grote poep-en-plas-fase is begonnen als je kind elke vraag beantwoord met een ‘vies’ woord. De meeste ouders zien de lol hiervan niet echt in, maar kleuters vinden het hilarisch. Soms gebruiken kinderen ook andere woorden, zoals ‘piemel’, ‘kont’ en vul zelf maar in. De woorden die worden gebruikt, hangen samen met de woordenschat, de leeftijd en de omgeving van je kind. Peuters met oudere broers en zussen kennen vaak meer ‘vieze’ woorden dan peuters zonder.

Hoelang duurt de poep-en-plas-fase?

Kinderen beginnen met het zeggen van ‘grappige’ vieze woorden als ze 2,5 tot 3 jaar oud zijn. Dit gedrag stopt meestal als ze 5 à 6 jaar zijn, maar kan ook nog een jaar of twee langer duren.

Waarom is je kind gefocust op poep en plas?

In de poep-en-plas-fase gaan kinderen op zoek naar grenzen. ‘Vieze’ woorden gebruiken is een veilige manier om dat te doen. Peuters voelen aan dat hun ouders liever niet hebben dat ze die woorden constant gebruiken. Maar ze weten ook dat papa en mama niet echt boos worden als ze het toch doen. Het gebruik van ‘vieze’ woorden is ook een teken van humor. Op de wc ‘poep’ en ‘plas’ zeggen is niet grappig, want dat ligt voor de hand. Tijdens het eten komen ‘vieze’ woorden wel als een verrassing, waardoor ze veel meer impact hebben. Je kind speelt in de poep-en-plas-fase met verwachtingen, een belangrijk onderdeel van humor.

Hoe reageer je als je kind ‘vieze’ woorden rondbazuint?

In de supermarkt, bij opa en oma of als je net je baas zit te videobellen. Soms zijn de ‘vieze’ praatjes van je kind best ongemakkelijk. Hoe ga je daar op een constructieve manier mee om?

  • Geef er zo min mogelijk aandacht aan. Hoe meer focus je legt op de vieze woorden, hoe interessanter je kind het gaat vinden. Lachen, straffen of boos worden zijn allemaal vormen van aandacht. Dat is juist waar je kind naar op zoek is. Negeren is daarom een betere optie. Als je kind geen reactie krijgt, en dus niet wordt beloond voor zijn of haar gedrag, gaat de humor er snel vanaf.
  • Las een vieze-woorden-moment in. Leg je kind uit dat het eigenlijk niet zo netjes is om deze woorden te gebruiken, zeker niet met vreemden erbij. Maar dat het ook grappige woorden zijn, dus: jullie gaan ze allemaal opnoemen! Zet een wekker en laat je kind zoveel mogelijk vieze woorden zeggen, bijvoorbeeld in twee minuten. Spreek af dat jullie dit niet meer gaan doen met anderen erbij.
  • Praat of lees er samen over. Door de woorden ‘normaal’ te maken, vinden kinderen ze minder interessant. Dit doe je door er vaak over te praten. Wist je dat er ook leuke kinderboeken zijn die garant staan voor veel onderbroekenlol? Denk aan:
     
    • ‘De spin die veel scheetjes laat’
    • ‘Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft’
    • ‘Hé, wie zit er op de wc?’
    • ‘De sproeipoeper’
    • ‘De schetenwedstrijd’
    • ‘Wie liet daar een scheetje?’

Zo verkennen jullie deze ‘vieze’ woorden en maak je het normaal. We doen het samen!

Hulp nodig bij grof taalgebruik bij kinderen?

Merk je dat je kind toch vaak over een grens gaat? Onze goed opgeleide en gemotiveerde pedagogisch medewerkers helpen je graag. Mailen mag altijd.