Structuur

Een terugkerend ritme gedurende de dag of week maakt het leven voor jouw kind meer voorspelbaar. Door herhaling weet je kind wat er gaat komen en heeft het op een bepaalde manier overzicht. Het weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Dit geeft zelfvertrouwen en rust. Want als alle dagelijkse handelingen vertrouwd zijn, kan je kind z'n energie richten op groei en ontwikkeling. BLOS heeft een set dagritmekaarten samengesteld om dezelfde structuur als op de kinderopvang te kunnen bieden. Onderaan dit artikel download je de dagritmekaarten van BLOS.

In de praktijk

Het is maandagmorgen en je hebt je voorgenomen vandaag vroeg achter je laptop te kruipen. Met je peuter maak je afspraken. "Eerst lezen we samen een boekje en daarna mag jij met de duplo spelen, goed idee? Dan ga ik even werken." De peuter knikt instemmend en begint enthousiast te bouwen. Jij start je laptop op terwijl je peuter alweer naast je staat. Herkenbaar? Wij hebben tips op een rijtje gezet zodat het makkelijker wordt om samen met een kind thuis te kunnen werken.

  • Hanteer een vast dagritme. De plaatjes op de dagritmekaarten zorgen ervoor dat wat je zegt beeldend wordt gemaakt en is hierdoor ook voor jonge kinderen bruikbaar.
  • Wat staat er voor vandaag op de planning? Bespreek dit aan de hand van de dagritmekaarten met je kind. Belangrijk is dat je hier ten minste twee momenten per dag (ontbijt en snackmoment bijvoorbeeld) voor gebruikt. Hierdoor houdt het kind overzicht.
  • Laat je kind mee beslissen in wat het gaat doen. Kies bijvoorbeeld uit twee dagritmekaarten (kleuren/verven of puzzelen). Jij bepaalt de kaders en je kind mag binnen deze kaders mee beslissen. Hang de dagritmekaarten op een vaste plek en zorg ervoor dat deze zichtbaar zijn.
  • Geef duidelijk aan wanneer jij moet werken en wanneer je van je kind verwacht dat het zelf speelt. Help je kind op weg met spelen en zorg dat alle materialen beschikbaar zijn. Omdat kinderen geen besef van tijd hebben kun je een timer zetten zodat het weet hoelang het zelf mag spelen en wanneer jij weer tijd voor hem of haar hebt. Zorg dat je daarna samen wat leuks gaat doen. Inspiratie nodig? BLOS heeft een aantal leuke activiteiten voor jou klaarstaan die komende weken op onze social media kanalen verschijnen.
  • Wees concreet in je afspraak. Niet "straks", maar "als ik klaar ben met werken". Kinderen hebben namelijk nog geen tijdsbesef.
  • Ondanks dat je partner even op de kinderen past terwijl jij aan het werken bent, kan het zijn dat je ook wordt afgeleid door vragen van je kind of van de geluiden. Gebruik een headphone en zet concentratiemuziek op. Dit heeft twee voordelen: je hoort de omgevingsgeluiden minder en jouw kind weet dat als jij je koptelefoon even op hebt, je aan het werk bent. Twee vliegen in één klap!

Een dagritme

We hebben voor jou een voorbeeld van een dagritme gemaakt wat kan helpen om de dag gestructureerd te laten verlopen.

  • +/- 7.00 uur - Opstaan
    Goedemorgen!
  • +/- 7.15 uur - Aankleden
    Wat trekken we aan?
  • +/- 7.30 uur - Ontbijten
    Tijdens het ontbijt wordt je kind voorbereid op de dag en wordt er besproken wat jullie in de ochtend gaan doen. Tip: beperk het bespreken van de dag tot de ochtend. Je kind raakt anders het overzicht kwijt.
  • +/- 8.30 uur - Activiteit binnen of buiten
    Dit kan een gerichte activiteit zijn of vrij spel. Tip: wissel actieve activiteiten af met rustige activiteiten waarbij je kind zit.
  • +/- 9.30 uur - Fruit eten
    Samen ruim je op en gaan aan tafel.
  • +/- 10.00 uur - Verschonen en slapen
    Slaapt je kind twee keer, dan gaat het naar bed.
  • +/- 10.15 uur - Activiteit binnen of buiten
    Dit kan een gerichte activiteit zijn of vrij spel. Tip: maak gebruik van een kiesbord waarop verschillende activiteiten hangen.
  • +/- 11.30 uur - Lunch
    Samen ruim je op en gaan aan tafel. Tip: laat je kind meehelpen met het dekken van de tafel. Hartstikke handig en ook nog eens gezellig!
  • +/- 12.30 uur - Verschonen en slapen
    Slaapt je kind één keer, dan gaat het naar bed. Tip: slaapt je kind niet meer, bouw dan een rustmoment in zoals bijvoorbeeld boekjes lezen of vrij spelen.
  • +/- 13.00 uur – Activiteit binnen of buiten
    Slaapt je kind twee keer of helemaal niet meer? Bied dan een gerichte activiteit aan of laat je kind vrij spelen.
  • +/- 14.30 uur – Snackmoment
    Samen ruim je op en gaan aan tafel. Bespreek wat jullie in de middag gaan doen.
  • +/- 14.45 uur – Verschonen en slapen
    Slaapt je kind twee keer, dan gaat het naar bed.
  • +/- 15.00 uur – Activiteit binnen of buiten
    Dit kan een gerichte activiteiten zijn of vrij spel.
  • +/- 16.30 uur – Klein eetmoment
    Mocht je kind nog trek hebben, dan kun je hem of haar een klein tussendoortje geven zoals bijvoorbeeld wat groente of een cracker.
  • +/- 16.45 uur – Vrij spel
    Je kind kan nu even zelf spelen zodat jij je handen vrij hebt om het eten voor te bereiden. Tip: kinderen vinden het vaak erg leuk om mee te helpen met koken!
  • +/- 17.30 uur – Diner
    Samen ruim je op en gaan aan tafel. Tip: vraag je kind wat jullie vandaag allemaal hebben gedaan. Het is leuk om het hier samen nog eens over te hebben.
  • +/- 18.30 uur – Tanden poetsen
    Bedtijd!
  • +/- 18.45 uur – Boekjes lezen
    Laat je kind zelf een boekje kiezen die hij of zij wil lezen voor het slapen gaan. Door het lezen van boekjes wordt de spraak- en taalontwikkeling gestimuleerd.
  • +/- 19.00 uur – Naar bed
    Slaap lekker!

Benieuwd naar de dagritmekaarten van BLOS? Klik op de button hieronder, download ze, print ze uit en hang ze op in huis. Veel plezier!