Dit gaan we doen!

Het thema ‘Verkeer en vervoer’ sluit aan bij de belevingswereld van het kind. We starten bij de kinderen zelf. De kinderen denken na over: met welk vervoersmiddel kom ik naar het kinderdagverblijf, hoe kan ik voortbewegen en stilstaan, welke geluiden maakt een bepaald voertuig en waar hoor ik deze geluiden? Ze verkennen materialen, kleuren en vormen. Ook ontdekken de kinderen de sporen die vervoersmiddelen achterlaten, spelen ze met het vliegtuig, helpen ze Puk met auto’s wassen en spelen het verhaal na van Boer Boris die met het openbaar vervoer naar oma gaat.

Aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling

De kinderen ontdekken tijdens het thema ‘Vervoer en verkeer’ verschillende vervoersmiddelen en maken kennis met verkeersveiligheid. Zo leren ze dat je moet stoppen als het stoplicht rood is en door mag lopen of rijden als het stoplicht groen is. Verder leren we de kinderen meer over tegenstellingen, zoals voortbewegen en stilstaan.

Rollenspel

Tijdens een rollenspel ‘Op reis met het vliegtuig’ spelen de kinderen van 2 tot 4 jaar samen. Ze doen alsof ze in het vliegtuig zitten. Eén van de kinderen is de piloot die het vliegtuig bestuurt en één kind is de steward of stewardess die de tickets controleert. De andere kinderen zijn passagiers. We wisselen de rollen een paar keer af, zodat de kinderen meerdere rollen spelen. Het spelen van een rollenspel helpt de kinderen hun eigen identiteit te ontdekken en zich in te leven in een ander. Ook leren de kinderen anderen beter te begrijpen en hun gevoelens te verwerken.

Voorlezen

We lezen de kinderen van het kinderdagverblijf op een interactieve manier voor uit de boeken ‘Nijntjes voertuigen’ en ‘Boer Boris gaat naar oma’. Interactief voorlezen is een intensieve en ontwikkelingsgerichte manier van voorlezen waarbij we de kinderen betrekken bij het verhaal. Het stimuleert het begrijpend luisteren. De kinderen luisteren aandachtig naar het verhaal en bekijken de plaatjes. De oudere kinderen spelen het verhaal van Boer Boris na. Tijdens het voorlezen en naspelen leren de kinderen meer over basisemoties, zoals blij, boos, verdrietig, angstig en verbaasd, en over complexe emoties, zoals verlegen, jaloers, wanhopig, trots en schaamte. Ze leren hoe ze emoties kunnen uiten en verwerken, maar ook rekening te houden met de emoties van anderen.

Knutselen

Ook prikkelen we de creativiteit van de kinderen door een stoplicht te knutselen. We stimuleren de fijne motoriek door lijmkwastjes vast te houden, te kleuren en te knippen. Knutselen is goed voor de ontwikkeling van concentratievermogen, zelfvertrouwen en creativiteit. Creativiteit kan een uitlaatklep zijn van emoties, draagt bij aan de zelfstandigheid van kinderen en de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Blijf op de hoogte via de ouderapp

Wanneer het thema ‘Verkeer en vervoer’ loopt op het kinderdagverblijf van BLOS word je via de ouderapp op de hoogte gehouden van de dagelijkse avonturen van je kind. Heb je vragen over het thema ‘Verkeer en vervoer' of wil je meer weten? Stel ze dan gerust aan een van onze pedagogisch medewerkers of de locatiemanager op jouw kinderdagverblijflocatie.

Andere Uk & Puk thema's

Gedurende een heel jaar op het kinderdagverblijf bij BLOS besteden we aandacht aan verschillende thema's. Via onze oudernieuwsbrief en/of ouderapp word je geïnformeerd over de start van een thema. Benieuwd naar onze andere Uk & Puk thema's? Bekijk ons overzicht van Uk & Puk thema's in ons activiteitenprogramma.