Positief effect op de cognitieve ontwikkeling

Er is veel onderzoek gedaan naar de invloed van muziek op het brein. Actief bezig zijn met muziek stimuleert de hersennetwerken en bevordert nieuwe verbindingen. En hoe meer verbindingen, hoe complexer het brein wordt. Dit heeft een positief effect op het vermogen om verbanden te leggen en te plannen, maar ook op de reken- en taalvaardigheden.

Stimuleert de taalontwikkeling

Kinderen leren door middel van herhaling en imitatie. Regelmatig dezelfde liedjes zingen en uitbeelden wat je zingt, stimuleert de taalvaardigheid en vergroot de woordenschat van je kind. Daarnaast leert je kind met behulp van muziek goed articuleren en luisteren.

Verbetert de motorische ontwikkeling

Dansen, springen, huppelen en andere bewegingen op muziek stimuleren de grove motoriek. Denk bijvoorbeeld aan liedjes als ‘Hoofd, schouders, knie en teen’ of ‘De wielen van de bus’. Ook kleine bewegingen zoals het met de hand nadoen van kriebelbeestjes, het schudden van sambaballen of het tikken op een xylofoon dragen bij aan de ontwikkeling van de fijne motoriek.

Goed voor de sociaal-emotionele ontwikkeling

Muziek maken draagt ook bij aan de emotionele ontwikkeling van kinderen. Zo leert je kind meer over verschillende emoties, zoals blijheid, boosheid en verdriet. Muziek kan je kind rust geven, afleiden of troosten. Ook prikkelt muziek maken en luisteren de fantasie en creativiteit van je kind. Samen muziek maken stimuleert de sociale ontwikkeling, doordat je samenwerkt, op elkaar reageert en om de beurt een instrument mag kiezen of bespelen.  

Muziek geeft je kind structuur

Tot slot geeft muziek en het zingen van liedjes je kind structuur. Op onze kinderdagverblijven zingen we liedjes bij verschillende overgangsmomenten. Bijvoorbeeld voor het eten en na het buitenspelen. Je kind leert begrijpen dat we een activiteit starten of eindigen.

Tips voor thuis

Thuis kun je met behulp van muziek de ontwikkeling van je kind op een leuke manier stimuleren. Hieronder geven we je een aantal tips.

  • Maak je eigen muziekinstrument. Vul een lege fles met rijst of steentjes. Draai de dop erop en schud de fles heen en weer.
  • Ontdek samen met je kind wat er met het geluid van je stem gebeurt als je zingt door een wc-rol, in een holle ruimte of onder een viaduct.
  • Zing samen liedjes met bewegingen en gebaren, denk bijvoorbeeld aan liedjes als ‘In de maneschijn’, ‘Hansje pansje kevertje’ of ‘Ik zag twee beren broodjes smeren’.
  • Zet de radio aan en beweeg op het ritme van de muziek. Klassieke muziek is hier geschikt voor. Zware pauken worden afgewisseld door de hoge klarinet. Het ene moment kun je dansen als een grote stoere beer en het andere moment fladderen als een vlinder.
  • Bied je kind structuur door liedjes te zingen gedurende specifieke momenten op de dag. Bijvoorbeeld voor het slapengaan, eten, tandenpoetsen en wassen. Dit kan helpen om de overgangen op de dag soepeler te laten verlopen.
  • Gebruik muziek of melodieën bij het leren van nieuwe dingen, bijvoorbeeld het alfabet of tellen.
  • Sommige liedjes bestaan zowel in het Nederlands als in het Engels. Door beide te zingen, zorg je voor een leuke en gemakkelijke kennismaking met de Engelse taal, omdat kinderen de Nederlandse versie vaak al begrijpen. Bijvoorbeeld Hoofd, schouders, knie en teen (Head, shoulders, knees and toes), Schaapje, schaapje, heb je witte wol? (Baa, baa, black sheep), De wielen van de bus (The wheels on the bus), Roei roei roei je boot (Row row row your boat).