Nieuws en inspiratie

Gordonmethode: de overlegmethode

icoon-kalender-tekengebied-2.png 2 december 2021
icoon-klokje 3 minuten

Gordonmethode overlegmethode

In elke relatie komen conflicten voor. Ook in de relatie tussen een volwassene en een kind. De uitdaging is vaak het vinden van een oplossing waar beide partijen tevreden mee zijn en waarbij er geen verliezers zijn. Bij BLOS werken we met de overlegmethode van Thomas Gordon. Wanneer het conflict goed wordt opgelost en iedereen blij met de oplossing is, verbetert de relatie. In dit artikel laten lees je meer over de overlegmethode en laten we zien hoe je het toepast.

Wat is de overlegmethode?

De overlegmethode van Thomas Gordon gebruik je om van een conflictsituatie een win-winsituatie te maken. Samen zoek je naar een oplossing waarmee beide partijen blij zijn en er dus geen ‘verliezers’ zijn. Hiermee is de overlegmethode een alternatief voor de autoritaire methode, waarbij de ouder of volwassene alles bedenkt en eist, en de toegeeflijke methode, waarbij het kind zijn zin doordrijft. De overlegmethode is, in een vereenvoudigde vorm, al toepasbaar bij kinderen vanaf 2 jaar.

In 6 stappen een probleem oplossen met de overlegmethode

Kinderen zijn goed in staat mee te denken over een oplossing voor een bepaald probleem. Daarom is de overlegmethode een fijne manier om samen een probleem op te lossen. De overlegmethode van Thomas Gordon bestaat uit 6 stappen.

Stap 1: Vaststellen van het probleem

Om helder te krijgen wat er precies speelt, ga je actief op zoek naar de achtergronden van het probleem. Je zegt in ik-taal wat jouw wens of gevoel is en met actief luisteren probeer je achter de beweegredenen van je kind te komen. Vervolgens vat je het probleem samen: ‘’dus jij wilt graag … en ik vind het fijn als … Hoe lossen we dat nou op?’’

Stap 2: Oplossingen bedenken

In deze stap brainstorm je samen met je kind over mogelijke oplossingen. Bedenk samen met je kind zoveel mogelijk oplossingen. Het beoordelen komt later wel. Moedig je kind aan om ook iets te bedenken. Ook gekke dingen mogen! Dat zorgt voor een vrolijke sfeer. Een probleem oplossen lukt het best met humor.

Stap 3: Oplossingen beoordelen

Samen bekijken jullie de verzonnen oplossingen. Zijn ze uitvoerbaar en voldoen ze aan ieders behoefte?

Stap 4: Oplossing kiezen

Kies samen de oplossing die jullie allebei het beste vinden. Dring je kind geen oplossing op, maar overleg steeds of je kind het ook eens is met de oplossing.

Stap 5: Oplossing uitvoeren

In deze stap maak je samen afspraken om de oplossing goed uit te kunnen voeren. Wie doet wat, wanneer en hoe vaak? Omdat jullie samen voor de oplossing kiezen, is het uitgangpunt ook dat jullie je er allebei aan zullen houden. Benoem dit naar je kind door te zeggen: ‘’Dit is een afspraak waar we ons allebei aan zullen houden, goed? Jij helpt mij herinneren en ik help jou herinneren.’’

Stap 6: Nagaan of de oplossing werkt

Op een later moment gaan jullie na of de oplossing werkt. Als dit niet zo is, dan zoek je samen naar een betere oplossing. Bij jonge kinderen doe je dit snel, zodat je eventueel bij kunt sturen. Benoem dit aan je kind: ‘’Hoe vind je dat het nu gaat?’’ of ‘’Ik vind het fijn dat we ons allebei aan de afspraak houden. Ben jij er ook tevreden over?’’.

Overlegmethode bij jonge kinderen

Voor kinderen van 1 tot 4 jaar duurt de volledige overlegmethode te lang. Je kunt dan een korte versie gebruiken.

Stap 1: Wat is er? Jij wilt dus… en ik wil graag…

Stap 2: Wat doen we daaraan? Heb jij een idee? … Ik weet ook wat… Weet je nog meer?

Stap 3: Wat vind je dan van dit idee?

Stap 4: Zullen we het zó doen?

Stap 5: En wanneer?

Stap 6: Wat hebben we het mooi opgelost, hè? En als het toch niet lukt, praten we er weer over, goed?

In sommige gevallen heb je stap 5 en 6 niet eens nodig.

De overlegmethode in de praktijk

In onderstaande video geven we een voorbeeld van een conflictsituatie die opgelost wordt met de overlegmethode. 

Wil je meer weten over de Gordonmethode? Lees in dit artikel meer over de Gordonmethode en de aspecten actief luisteren, de ik-boodschap en overschakelen en in dit artikel meer over het gedragsraam van Thomas Gordon. 

Terug naar het overzicht

Je kind aanmelden bij BLOS?

Vul dan het inschrijfformulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wil je liever eerst een kijkje nemen? Vraag dan een rondleiding aan bij een BLOS vestiging bij jou in de buurt. Vragen? Wij helpen je graag!

Inschrijven Contact Rondleiding