Wat zijn persoonlijke competenties?

Persoonlijke competenties zijn eigenlijk alle dingen die je kind helpen om te zeggen: ‘Kijk eens wat ik kan!’ Het gaat over zelf dingen doen, zoals zelf je veters strikken, maar ook over weten wat je leuk vindt, zoals schilderen of zingen. Persoonlijke competenties zijn de basisvaardigheden die kinderen helpen om hun eigen persoonlijkheid te vormen en door het leven te navigeren. Daardoor kunnen ze makkelijker zelf oplossingen vinden als iets niet meteen lukt en zijn ze trots op wat ze zelf hebben bereikt.

Bouwstenen voor het leven

Je kunt persoonlijke competenties zien als de bouwstenen die een kind helpen om een sterk, zelfstandig individu te worden. Dat gaat over zelfvertrouwen, maar ook over het begrijpen en uiten van gevoelens en het aangaan van uitdagingen. Bij BLOS kinderopvang richten we ons op deze pijlers door kinderen te laten zien dat leren niet alleen leuk is, maar ook iets is waar ze trots op kunnen zijn. Of dat nu gaat om het zelfstandig aantrekken van een jas of het oplossen van een conflict met een vriendje.

Lekker zelf bezig zijn

Bij BLOS kinderopvang vinden we dat kinderen het meest leren als ze lekker zelf bezig kunnen zijn. Binnen onze veilige omgeving moedigen we eigen initiatief aan en zitten we er niet bovenop. Ga die racebaan maar bouwen en kijk hoe ver je komt. Het is een wereld van verschil als een kind ontdekt dat het zelf iets kan bereiken. Of dat nu voor het eerst zelf je jas aantrekken is of het oplossen van een ruzietje met een speelkameraadje. Deze momenten zijn cruciaal voor het zelfvertrouwen.

We doen het samen

Onze pedagogisch medewerkers kijken goed naar elk kind. Ben je actief of juist wat ingetogener? Hou je van creatief bezig zijn of lees je liever een boekje? We herkennen de talenten en behoeften van kinderen. Deze persoonlijke benadering zorgt ervoor dat we elk kind op maat kunnen ondersteunen en stimuleren. Of dat nu gaat om een kind dat extra aanmoediging nodig heeft om zich uit te drukken of een kind dat uitgedaagd moet worden met wat complexere taken. We doen het samen.

Taal als sleutel

In onze benadering van persoonlijke competenties speelt taal een centrale rol. Wij zien elk gesprek, elk liedje en elk verhaal als een kans om te leren. Samen nieuwe woorden ontdekken, kinderen aanmoedigen om hun gedachten en gevoelens te verwoorden, actief een gesprek voeren. Zo bouwen we samen aan de taalvaardigheid van kinderen. Dat is een belangrijke competentie die kinderen niet alleen helpt om zich uit te drukken, maar ook om de wereld om hen heen beter te begrijpen.

 

Zo stimuleren we persoonlijke competenties bij BLOS:

  • We hebben een heleboel leuke activiteiten waaruit kinderen kunnen kiezen, zodat ze kunnen ontdekken wat ze het leukst vinden. Of ze nu graag tekenen, voetballen of proefjes doen, er is altijd iets nieuws om te proberen.
  • Samen doelen bedenken en daarna een klein feestje vieren als iets is gelukt, vinden we belangrijk. Dit helpt de kinderen om niet op te geven en trots te zijn op wat ze hebben bereikt.
  • Als iets even niet lukt, zijn we er om te helpen en te leren hoe we dat de volgende keer anders kunnen doen. Praten over wat er misging en samen een oplossing vinden maakt ons sterker.
  • Over gevoelens praten doen we elke dag. We leren de kinderen hoe ze kunnen vertellen wat ze voelen en hoe ze het beste met die gevoelens om kunnen gaan.
  • We laten kinderen zelf dingen proberen, zoals helpen opruimen of zelf hun schoenen aantrekken. Zo leren ze stap voor stap om dingen zelf te doen.
  • Met rollenspellen en verhalen leren we hoe belangrijk het is om aardig te zijn voor anderen en hoe onze acties anderen kunnen beïnvloeden.
  • Door veel vragen te stellen, zorgen we ervoor dat de kinderen goed nadenken en zelf met oplossingen komen. Dit helpt ze om slimme denkers te worden.
  • Samenwerken aan projecten of samen spelen leert de kinderen hoe fijn het is om met anderen te werken en hoe iedereen daar beter van wordt.
  • Gezond eten, lekker bewegen en genoeg slapen zijn dingen waar we veel over praten en doen. Zo leren de kinderen hoe ze goed voor zichzelf kunnen zorgen.