Van kapster naar pedagogisch medewerker

‘’Als kind wilde ik heel graag juffrouw worden op de basisschool, maar mijn meester in groep 8 zei dat ik dat niveau niet kon halen. Toen besloot ik om kapster te worden, omdat ik ook altijd op het schoolplein het haar van andere kinderen aan het vlechten was. Eigenlijk zat het er dus altijd al in om met kinderen te werken. Na de kappersopleiding heb ik 2 jaar fulltime in een kapsalon gewerkt, maar stiekem wilde ik nog steeds graag met kinderen werken. Toen de kans om me te laten omscholen tot pedagogisch medewerker voorbijkwam, heb ik hem gepakt.’’

Werkend leren

‘’In september 2022 ben ik begonnen met de BBL-opleiding gespecialiseerd pedagogisch medewerker van BLOS kinderopvang. Omdat ik al 2 jaar fulltime werkte en dus al in de werkflow zat, sprak het werkend leren mij erg aan. In 1,5 jaar doorloop ik de opleiding, waarbij ik 3 dagen per week werk bij BLOS BSO Mariastraat in Hillegom en 1 dag naar school ga. De lessen volg ik bij MBO Rijnland in Leiden. Toen ik startte met de opleiding zeiden de docenten dat het een pittig traject is. Inmiddels ben ik een paar maanden bezig en vind ik het goed te doen. Zolang je maar meedoet in de les en je huiswerk maakt.’’

Mijn werkdag

‘’Ik werk tussen 11:45 tot 13:15 bij de tussenschoolse opvang. Daarna heb ik tot 14:30 uur pauze waarin ik een broodje eet, huiswerk kan maken of alvast voorbereidingen tref op de groep. Om 14:30 start de dagbespreking. Hierin wordt onder andere besproken wie welke kinderen van welke scholen gaat halen, of ze dit lopend of met de BSO-bus doen en of er nog bijzonderheden zijn. Als alle kinderen er zijn, gaat ieder kind naar zijn of haar eigen groep. Daar eten en drinken we en doen we verschillende activiteiten. Om 18:30 uur zit mijn werkdag erop.’’

Supergezellig team

‘’Werken bij BLOS kinderopvang bevalt me heel goed. Ik werk in een supergezellig team. Iedereen staat voor elkaar klaar, denkt met elkaar mee en we maken er samen een gezellige werkplek van. Af en toe doen we ook iets leuks met elkaar, zoals Sinterkerst, om het teamgevoel te versterken.’’

Hilarische gebeurtenissen en spontane ideeën

‘’Ik heb het altijd interessant gevonden hoe kinderen reageren op bepaalde situaties en daarmee omgaan. We maken veel lol met elkaar. Er gebeuren elke dag zoveel hilarische dingen, dat je denkt ‘’Hoe kom je hierbij?’’ Dat maakt het werk zo leuk. Ik krijg energie van een leuk spontaan idee dat we met de kinderen kunnen uitvoeren en waar de kinderen ook enthousiast van worden. En dat ze dan later zeggen: ‘’Hey juf, weet u nog de vorige keer toen we dat deden? Dat was echt heel leuk!’’ Daar doe ik het voor!’’

Aan je zelfvertrouwen werken op de BSO

‘’Als pedagogisch medewerker wil ik de kinderen een veilige plek bieden waar ze zich kunnen ontwikkelen en thuis voelen. Een tijdje geleden bedachten een collega en ik dat we na het eten gingen optreden in het lokaal. We bouwden een tribune en een podium en dansten op het liedje ‘Cowboys en indianen’. Daarna waren de kinderen aan de beurt. De meesten vonden het heel leuk, maar sommige ook wel een beetje spannend. We herhaalden dit elke week en inmiddels durven alle kinderen zonder angst en vol zelfvertrouwen een optreden te geven. En nu willen ze het elke dag. Iedereen vindt het leuk en krijgt er vertrouwen van. Dat is toch geweldig!’’

Werken in de kinderopvang

Wil jij ook werken in de kinderopvang en je laten (om)scholen tot gespecialiseerd pedagogisch medewerker? Dan is dit het moment om de stap te zetten naar een nieuwe carrière! Lees hier meer over onze BBL-bedrijfsklas en meld je aan voor de klas van februari 2023.