Dit gaan we doen!

Door verschillende etenswaren te ruiken en proeven prikkelen we de sensomotorische ontwikkeling van je kind. Ook baby’s onderzoeken verschillende structuren en leren zelf hun lepel of vork vast te houden. Oudere kindjes, zo ongeveer tussen 1,5 en 4 jaar, kneden het deeg tot een mooi beslag om er vervolgens gezonde koekjes van te bakken. Ook proberen we samen om te drinken uit een beker. Peuters gaan net een stapje verder en schenken zelf hun beker drinken in. 'Oh, er liggen nu wel een boel kruimels op tafel!' Je kind helpt mee opruimen en afwassen. Daarnaast praten we samen over het eten dat je kind geproefd heeft. Wat vond je lekker en wat niet? Aan tafel!

Voelspelletjes

Fruit eten doen we op ons kinderdagverblijf elke dag, maar tijdens het thema ‘Eet smakelijk!’ zitten we met Puk aan tafel. Puk verstopt allerlei fruitsoorten onder een doek op tafel. Fruit is er in verschillende soorten en maten. Glad, ruw, hard en glibberig fruit, maar ook fruit met en zonder schil, kroontje of pitje. Je kind mag onder de doek voelen en raden wat het is. Óók de baby’s mogen de structuur voelen. Daarna halen we de doek weg en beoordelen we wat we gevoeld hebben. Dan is het tijd voor ruiken en natuurlijk proeven! Ook kijken we naar de verschillen en gelijkenissen tussen de soorten fruit. Welke fruitsoorten hebben dezelfde kleur of vorm en welk soort fruit is het grootst of het kleinst?

Prinsessensoep & koningskoekjes

Spelen met water, zand en klei stimuleert de sensomotorische ontwikkeling omdat je kind meerdere zintuigen gebruikt: zien, voelen en ruiken. Samen met Puk maken we prinsessensoep en koningskoekjes. We roeren allerlei ingrediënten door elkaar. Het zachte zand wordt dan modderig. De kinderen voelen met hun blote handen aan de veranderende structuren. 

Smakelijke ontdekkingstocht

Tijdens de smakelijke ontdekkingstocht op het kinderdagverblijf bieden we de kinderen een gevarieerd aanbod aan eten en specerijen aan. Heeft je kind al eens oregano, munt, basilicum of rozemarijn geroken? De baby’s, dreumesen en peuters ontdekken wat ze eten met hun handen. Ook proeven ze overal een stukje van en leren ze te vertellen of ze iets lekker of vies vinden. Baby’s leren begrijpen wat ‘mmm, lekker!’ en ‘bah, vies!’ betekent en proberen dit na te doen. Puk doet natuurlijk ook mee. Hij proeft aan een stukje citroen en zijn gezicht vertrekt. Dat is zuur! 

Koekiemonster

Tijdens dit thema is er natuurlijk niets leuker dan zelf koekjes bakken en proeven. De keukens op het kinderdagverblijf worden omgetoverd tot kookstudio. We pakken en benoemen alle ingrediënten en wegen samen de juiste hoeveelheden af. Vervolgens mengen we het door elkaar, kneden we het deeg en proeven we er stiekem een beetje van. Mmm, dat is lekker! De kinderen steken de koekjes uit het deeg en benoemen de vormen. Wanneer de koekjes in de oven zitten, lezen we voor. Wat horen we daar? De oven piept, de koekjes zijn klaar! Het is tijd om te smullen.

Feestmaal

We sluiten het thema af met een feestmaaltijd. We dekken samen de tafel en proeven ieders zelfgemaakte gerecht. Je kind kan nu goed benoemen wat hij of zij eet. Voordat we gaan eten, zingen we het liedje ‘Smakelijk eten, smakelijk drinken’. Liedjes met bewegingen prikkelen diverse zintuigen en de motoriek. Eetsmakelijk allemaal!

Tips voor thuis  

Tijdens het thema ‘Eet smakelijk!’ maakt je kind kennis met veel verschillende soorten eten en mag het overal van proeven. Eet je kind op het kinderdagverblijf meer dan thuis? Dat horen we vaker. De magische factor is afleiding. Op het kinderdagverblijf is het aan tafel gezellig druk met leeftijdsgenootjes, wordt er gezongen en soms zelfs een boekje voorgelezen. De boterham is op voor je kind het in de gaten heeft! Wil je dat je kind thuis ook beter eet? Wij hebben vijf gouden tips voor je.

  • De kracht van herhaling. Soms moet een kind 10 tot 15 keer proeven tot het aan de smaak gewend is. Vindt je kind iets niet lekker? Probeer het de volgende keer nog eens. Vindt je kind eerst iets lekker maar na een tijdje niet meer? Bied het dan pas na een tijdje weer aan, in een ander jasje. Bijvoorbeeld pompoenpuree in plaats van geroosterde pompoen.
  • Maak het leuk! Snijd de groente op een bijzondere manier of maak er een gezichtje van op het bord. Zo vergroot je de kans dat je kind nieuwe dingen wil proeven.
  • Ga op in de belevingswereld van je kind: ‘’Dit is geen groentesoep, maar prinsessensoep!’’
  • Betrek je kind bij het bereiden van de maaltijd. Ga samen naar de (super)markt en laat je kind kiezen uit meerdere gezonde ingrediënten. Maak de maaltijd vervolgens samen klaar. Zo voelt je kind zich betrokken en is de kans dat je kind het ook opeet groter. Maak bijvoorbeeld een van de BLOS recepten, zoals pizza met havermoutbodem, gezonde pannenkoeken of frisse bietensalade.
  • Laat je kind vanaf 3 jaar zelf eens opscheppen. Verantwoordelijkheid stimuleert!

Blijf op de hoogte via de ouderapp

Wanneer het thema ‘Eet smakelijk!’ loopt op het kinderdagverblijf van BLOS word je via de ouderapp op de hoogte gehouden van de dagelijkse avonturen van je kind. Heb je vragen over het thema ‘Eet smakelijk!' of wil je meer weten? Stel ze dan gerust aan een van onze pedagogisch medewerkers of de locatiemanager op jouw kinderdagverblijflocatie.

Andere Uk & Puk thema's

Gedurende een heel jaar op het kinderdagverblijf bij BLOS besteden we aandacht aan verschillende thema's. Via onze oudernieuwsbrief en/of ouderapp word je geïnformeerd over de start van een thema. Benieuwd naar onze andere Uk & Puk thema's? Bekijk ons overzicht van Uk & Puk thema's in ons activiteitenprogramma.