Dit gaan we doen!

Aandacht voor de sensomotorische ontwikkeling

Creativiteit doet een beroep op de zintuigen en het uitvoeren ervan doet een beroep op de motoriek. Maar we prikkelen ook de sociaal-emotionele ontwikkeling: de kinderen mogen mooi vinden wat zij mooi vinden. Verder verkennen de kinderen verschillende materialen, zoals beeldjes in alle mogelijke vormen en van allerlei materialen. Ook plastische materialen als deeg, klei, plaksel en verf komen aan bod.

Introductie: Ik ben kunstenaar

We beginnen het thema met de activiteit ‘Ik ben kunstenaar’ waarbij de kinderen spelenderwijs kennismaken met het thema. In de kring staat een kist met voorwerpen. De kinderen mogen om de beurt iets uit de kist pakken en voelen wat het is. Hoe voelen de haren van de kwast? En hoe voelt de verf die de schilder gebruikt? Deze materialen gebruikt de schilder in zijn atelier. We richten de themahoek in als atelier. We maken foto’s en schilderijen van Puk en bekijken de verschillen.

Wij bekijken beelden

Tijdens deze activiteit bekijken de kinderen beelden en platen van beelden. Ze mogen het beeld vastpakken. Wat stelt het voor en hoe voelt het? Is het hard of zacht? De pedagogisch medewerker legt uit dat er ook heel grote beelden zijn en laat platen van de standbeelden zien. De kinderen mogen allemaal gaan staan en een houding aannemen. Als ze heel stil blijven staan zijn ze een levend standbeeld. We maken er foto’s van en hangen deze in de themahoek.

Ik maak een beeld

Natuurlijk gaan we ook zelf een beeld maken. Dit doen we van brooddeeg of klei. De kinderen voelen aan het materiaal, knijpen erin en rollen het tot bal of slang. De tactieken die ze leren, kunnen ze vervolgens toepassen bij het maken van hun beeldje.

Ik maak een Mondriaan

De kinderen maken een schilderij zoals Mondriaan dat maakte. Puk laat het schilderij zien en vertelt dat de meneer die dat gemaakt heeft Mondriaan heet, een heel bekende kunstenaar. We plakken zwarte stroken kriskras op het papier. Tussen de stroken zitten nu vlakken en die mogen de kinderen inkleuren. Hierbij mogen de kinderen zelf kiezen welk materiaal ze gebruiken: wasco, kleurpotloden of viltstiften. Als het schilderij af is, kijken we samen naar het kunstwerk. Wat zien de kinderen? Welke kleuren zijn er gebruikt?

Uitnodiging voor de kunsttentoonstelling

Tijdens het Uk & Puk thema ‘Ik ben kunstenaar, mag een kunsttentoonstelling natuurlijk niet ontbreken. De kinderen maken zelf een uitnodiging voor de tentoonstelling die ze gaan inrichten in het museum. Ze bepalen zelf weten welke kleuren verf ze gebruiken en met welke voorwerpen ze willen stempelen: een kurk, deksel, dop van een fles of wc-rol. Willen de kinderen naast Puk ook nog anderen uitnodigen? Misschien papa, mama, opa of oma? De kinderen mogen bedenken wat er op de kaart wordt geschreven.

De kunsttentoonstelling

We sluiten het thema af met een kunsttentoonstelling op het kinderdagverblijf. De kinderen maken van hun zelfgemaakte kunstwerken een tentoonstelling. Samen met papa, mama, opa of oma lopen zij langs de opgehangen en uitgestalde kunstwerken. De oudste peuters vertellen wat ze hebben gemaakt en hoe zij het hebben gemaakt.

Blijf op de hoogte via de ouderapp

Het thema ‘Ik ben kunstenaar’ op onze kinderdagverblijven loopt van 5 juni tot en met 7 juli. Via de ouderapp houden we je op de hoogte van de dagelijkse avonturen van je kind. Heb je vragen over dit Uk & Puk thema of wil je meer weten? Stel ze dan gerust aan een van onze pedagogisch medewerkers op het kinderdagverblijf.