Dit gaan we doen!

Het Uk & Puk thema ‘Regen’ sluit aan bij de belevingswereld van jonge kinderen. Op onze kinderdagverblijven maken we een thematafel met spullen die met regen te maken hebben. Denk aan een regenjas, paraplu en regenlaarzen. Ook lezen we voor en zingen we liedjes over regen. En als het regent gaan we naar buiten om lekker in de plassen te stampen. Tijdens dit Uk & Puk thema komen er verschillende activiteiten aan bod die de rekenprikkels van je kind stimuleren. Het gaat hierbij vooral om het opdoen van de eerste ervaringen die de basis leggen voor de latere rekenontwikkeling. In dit artikel lees je hoe we dat doen.

Het regent

Baby’s en peuters verkennen de wereld door te kijken, te luisteren, te pakken en te voelen. Als het regent, valt er voor de baby’s en peuters veel te ontdekken. We besteden tijdens de activiteiten aandacht aan de drie rekengebieden:

  • Meten: Passen de regenlaarzen? Regent het hard of regent het zacht? Is de paraplu open of dicht?
  • Ruimtelijke oriëntatie: Waar vallen de regendruppels? Heb je je regenjas aan of uit? Sta je in of naast de regenplas?
  • Getalbesef: Hoeveel plassen liggen er op het plein?

Activiteiten op de groep

Zodra het regent trekken we onze regenjas aan en gaan we naar buiten. De kinderen leren het verschil tussen nat en droog. Ook doen we alsof het binnen regent en trekken we Puk zijn regenjas aan. De pedagogisch medewerker stelt vragen als: ‘Past Puk de jas?’ en ‘Is deze jas te groot?’. De kinderen maken kennis met de begrippen ‘te groot’ en ‘te klein’. 

We maken regenplassen van blauw karton en plakken deze vast aan de vloer. De kinderen lopen door de plas, springen over de plas en stampen in de plas. Zo leren ze verschillende voorzetsels. Ook tellen de kinderen hoeveel plassen er liggen en bekijken ze welke plas het grootst en welke plas het kleinst is.

Tijdens het binnenspelen stimuleren we de rekenvaardigheden met behulp van puzzels, materialen met tegenstellingen (zoals klein en groot, licht en zwaar) en blokken voor ruimtelijk inzicht. We gebruiken dagritmekaarten om het tijdbesef van je kind te versterken.

Tips voor thuis

Wil je samen met je kind thuis ook leuke activiteiten doen die te maken hebben met het thema ‘Regen’? Hieronder geven we je een aantal tips.

Activiteiten voor baby’s (0 tot 1,5 jaar)
  • Op het kinderdagverblijf doen we activiteiten met de bal, waarbij we doen alsof de bal een regendruppel is. Het is goed om activiteiten met de bal vaak te herhalen, zodat je baby steeds beter weet wat hij met een bal kan doen. Heb je een jonge baby? Leg hem of haar dan op zijn of haar buik. Dit zorgt voor een sterke rug. Rol de bal zachtjes naar je baby en kijk of hij of zij de bal pakt. Wanneer je een oudere baby hebt, kun je het stimuleren de bal terug te rollen.
  • Kijk samen met je baby naar buiten wanneer het regent. Baby’s vinden druppels op de ruiten vaak heel interessant.
  • Zorg dat het stil is in de kamer en laat je baby het geluid horen van de regen op de ruit of een tikkende klok.
Activiteiten voor dreumesen (1,5 tot 2,5 jaar)
  • Doe een kietelspelletje met behulp van het liedje ‘Het regent, het regent, de pannetjes worden nat. Druppels vallen op [mijn been, mijn hoofd etc.]. Spat, spat, spat’. Doe met je vingers de regendruppels na. Laat je kind aanwijzen of vertellen waar je de ‘regen’ moet laten vallen.
  • Doe samen een regendans op muziek of spring samen in een (denkbeeldige) regenplas.
  • Zet een paar bakjes van verschillende groottes in de regen. Kijk na een flinke bui samen hoeveel water er in de bakjes zit.
  • Kijk samen met je kind naar buiten. Wat zien jullie? Wat voor weer is het? Regent het of schijnt de zon? Of ga samen naar buiten en laat je kind ontdekken of het koud of warm is of nat of droog.
Activiteiten voor peuters (2,5 tot 4 jaar)
  • Laat je kind helpen met de planten water geven.
  • Vraag aan je kind welke regenkleding het heeft. Heeft je kind een jas met een capuchon of heeft het regenlaarzen? Blijf je onder een paraplu droog of word je nat?
  • Ga samen schilderen met waterverf. Laat je kind ervaren wat er gebeurt als het kwastje eerst in het water en de verf doopt en daarna op het papier uitsmeert.
  • Doe het geluid van de regen na op verschillende oppervlakken, zoals op de tafel, het raam, de vloer en de bank. Hoort je kind het verschil? Wat klinkt hard en wat klinkt zacht?

Blijf op de hoogte via de ouderapp

Wanneer het thema ‘Regen’ loopt op het kinderdagverblijf van BLOS word je via de ouderapp op de hoogte gehouden van de dagelijkse avonturen van je kind. Heb je vragen over het thema ‘Regen' of wil je meer weten? Stel ze dan gerust aan een van onze pedagogisch medewerkers of de locatiemanager op jouw kinderdagverblijflocatie.

Andere Uk & Puk thema's

Gedurende een heel jaar op het kinderdagverblijf bij BLOS besteden we aandacht aan verschillende thema's. Via onze oudernieuwsbrief en/of ouderapp word je geïnformeerd over de start van een thema. Benieuwd naar onze andere Uk & Puk thema's? Bekijk ons overzicht van Uk & Puk thema's in ons activiteitenprogramma.