Dit gaan we doen!

Met behulp van speelkameraadje Puk lokken we op de kinderopvang op een speelse manier verschillende interacties uit. De kinderen maken kennis met verschillende kenmerken van kleren en praten erover. Ze passen en kiezen kleren uit. Welke kleren doe je aan in de zomer en welke in de winter? En hoe voelt wol, katoen en klittenband? Ook leren de kinderen meer over verschillende huishoudelijke taken, zoals de was doen, ophangen en strijken.  

Aandacht voor het thema tijdens de dagelijkse routines

Onze pedagogisch medewerkers maken gebruik van de dagelijkse situaties om met de kinderen over kleding te praten. Van elke situatie maken ze een speelse situatie, zodat de kinderen plezier hebben. De pedagogisch medewerkers benoemen wat ze doen. Bijvoorbeeld: ‘’Eerst trek ik je schoenen uit, daarna je sokken’’. Peuters stimuleren we om zoveel mogelijk zelf aan en uit te trekken. Hieronder beschrijven we hoe we tijdens verschillende dagelijkse situaties aandacht schenken aan het thema.

Buitenspelen bij BLOS kinderopvang

Bij het naar buiten en naar binnen gaan besteden we extra aandacht aan de jassen en de schoenen van de kinderen. Onze pedagogisch medewerkers stimuleren je kind om zelf de jas aan te doen en de rits dicht te doen. Het dichtdoen van de rits is een goede oefening voor de fijne motoriek. Lukt het je kind niet om de rits zelfstandig dicht te doen, dan leren we het hoe hij of zij om hulp kan vragen. Door over de jassen en schoenen te praten stimuleren we ook de spraak- en taalontwikkeling, zintuiglijke ontwikkeling en de rekenprikkels. Is het een warme winterjas of luchtige zomerjas? Welke kleur heeft de jas? Gaan de schoenen met veters of klittenband dicht? Hoe voelt de sjaal? Hoeveel sokken is een ‘paar’?

Dagelijkse verzorging

Tijdens het verschonen van de kinderen op de kinderopvang zeggen de pedagogisch medewerkers wat ze doen. ‘Ik ga eerst je broek uitdoen, daarna maak ik je luier open’. Ze zeggen wanneer het verschonen klaar is. ‘Nu ben je klaar en heb je al je kleren weer aan. Je shirt, je broek en je sokken.’’ En terwijl ze dit zeggen wijzen ze de kledingstukken aan. Met de baby’s spelen we tijdens het verschonen kiekeboe achter de kleding van de baby. De oudere kinderen leren verschillende kledingstukken te benoemen en vertellen waar de kledingstukken horen.

In de kring bij BLOS kinderopvang

Ook in de kring besteden we aandacht aan kleding, bijvoorbeeld als een kind iets nieuws aan heeft. Hij of zij mag dan in de kring een rondje lopen om de kleding te laten zien. Verder staan we stil bij kleren die horen bij verschillende seizoenen en culturen. In de kring liggen verschillende kledingstukken. De kinderen benoemen de kledingstukken, welke kleur het heeft, of je deze in de zomer of winter draagt en of ze het mooi vinden. Hiermee stimuleren we de spraak- en taalontwikkeling, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Vrij spelen

Natuurlijk richten we de groepsruimtes op de kinderopvang in op een manier die past bij het thema. Zo bouwen we bijvoorbeeld een winkeltje of een verkleedhoek, leggen we puzzels en boekjes die over kleding gaan klaar en hangen we afbeeldingen op met verschillende kledingstukken. Op deze manier komen de kinderen zoveel mogelijk in aanraking met het thema en sluiten we aan bij de belevingswereld van de kinderen.

Blijf op de hoogte via de ouderapp

Wanneer het thema ‘VWat heb jij aan’ loopt op het kinderdagverblijf van BLOS word je via de ouderapp op de hoogte gehouden van de dagelijkse avonturen van je kind. Heb je vragen over het thema ‘Wat heb jij aan' of wil je meer weten? Stel ze dan gerust aan een van onze pedagogisch medewerkers of de locatiemanager op jouw kinderdagverblijflocatie.

Andere Uk & Puk thema's

Gedurende een heel jaar op het kinderdagverblijf bij BLOS besteden we aandacht aan verschillende thema's. Via onze oudernieuwsbrief en/of ouderapp word je geïnformeerd over de start van een thema. Benieuwd naar onze andere Uk & Puk thema's? Bekijk ons overzicht van Uk & Puk thema's in ons activiteitenprogramma.