Mijlpalen
Bij elke leeftijdsgroep horen andere mijlpalen op het gebied van lichamelijke, cognitieve, emotionele en sociale ontwikkelingen. Deze resulteren in een voorliefde voor bepaalde spellen en activiteiten. Natuurlijk zijn er binnen deze leeftijdsgroepen kleine én grote avonturiers, waarmee de nodige individuele verschillen gepaard gaan. Maar wat doen baby’s, peuters, kleuters en oudere kinderen nou écht graag? Wij zijn in de boeken gedoken en nemen gelijk wat tips vanuit ons eigen beleid mee.
Spelend leren bij BLOS
Een speelzone zien we bij BLOS als hét ontwikkelingsgebied van een kind, waarbij we optimaal gebruik maken van ruimtes, speelzones en speelgoed. Door de hoeken in onze ruimtes duidelijk af te bakenen, krijgt je kind een goed overzicht en creëert het een cognitieve ‘kaart’: het weet waar het naartoe kan kruipen, wat voor een veilig gevoel zorgt. Daarnaast zorgen hoeken voor het beperken van binnenkomende prikkels. Je kind wordt minder afgeleid en kan beter in zijn of haar spel blijven.
Baby’s en spelen (0 tot 2 jaar)
Het ontwikkelen van lichamelijke vaardigheden is heel belangrijk in de eerste levensjaren. Het maakt de weg vrij voor allerlei manieren van leren. Jouw baby kan zijn geluk niet op met schoot-, spiegel-, tafel- en aangeefspelletjes. Klap eens in de handen en zing een liedje, laat je gezicht uitvoerig bekijken en betasten, hou je handen voor je ogen, ga voor de spiegel staan, wijs je kind aan en vraag wie het is óf sla samen al zittend de handen op tafel. Allemaal activiteiten die je baby geweldig vindt!
En met name op deze leeftijd is sensomotorisch speelgoed oh zo belangrijk (en leuk). Speelgoed moet zorgen voor ervaren, ontdekken, doen en voelen. Zo heeft BLOS bijvoorbeeld open kasten. Een kast met open vakken biedt ruimte voor manden met daarin allerlei spelmateriaal. Je kind wordt geprikkeld door het materiaal en kan verschillende belevingen opdoen doordat je diversiteit aan materialen aanbiedt. Door de mandjes te vullen met verschillende texturen (pollepels, bakjes, schelpen), zal je kind ook verschillende zintuigen gebruiken. Daarnaast leert je kind op deze manier zelf keuzes te maken en te ordenen of te sorteren.
Peuters en spelen (2 tot 4 jaar)
Spelen is op deze leeftijd niet alleen leuk, maar ook hard werken. Beheersing van het lichaam, coördinatie van de spieren en het ontdekken van eigen gevoelens en mogelijkheden spelen een belangrijke rol. De fijne motoriek ontwikkelt zich steeds sneller, maar vergt nog wel enige concentratie. Wissel daarom fijn-motorische activiteiten af met een grovere motorische activiteit: buiten lekker rennen en klimmen bijvoorbeeld. Balspelletjes, verstoppertje, samen huishoudelijke karweitjes doen, buiten een frisse neus halen en de fantasie de vrije loop laten is wat je kind ook graag doet op deze leeftijd.
Bij BLOS zijn we voorstander van ‘open materialen’, ook wel tweezijdig speelgoed; speelgoed waarbij je kind zelf iets moet ondernemen om er iets mee te kunnen. Dit nodigt hem of haar uit tot activiteit en spel. Om zelf te doen en te denken. Het gebruik van open materialen maakt het extra leuk omdat het geheel kosteloos kan zijn. Bladeren, dennenappels en veren bijvoorbeeld, allemaal natuurlijke materialen. Je kind komt op deze manier in contact met de natuur en ervaart het als een echte belevenis: het voelt aan verschillende structuren en kan zelf bepalen wat ermee gedaan wordt.
Kleuters en spelen (4 tot 6 jaar)
Je kleuter zet het onderzoeken en ontdekken van de wereld op deze leeftijd voort, maar nu in de vorm van rollen. Vadertje, moedertje of juf, alles komt voorbij. En daarom zijn doen-alsof-spellen zo’n daverend succes. Maar ook het inleven in miniwerelden zoals een poppenkast vindt je kleuter gaaf. Is jouw kleuter meer avontuurlijk en actief? Dan is het vooral druk met projecten opzetten zoals kampen bouwen en een skateparcours maken: de Robinson-fase!
Basisschoolkinderen en spelen (vanaf 6 jaar)
Nu de fijne motoriek veel beter ontwikkeld is, is je kind graag technisch bezig: van puzzelen tot legotorens bouwen en van secuur knippen langs het lijntje tot het rijgen van kralen. Je kind wordt rond deze leeftijd graag uitgedaagd. Kom het daarom tegemoet in zijn of haar bewegingsdrang en laat het lekker actief buiten rondrennen. En als het moe, maar voldaan op de bank ploft zorgt een mopje of een raadsel vanaf een jaar of zes voor eindeloos veel lachplezier samen.
Vorige keer schreven we over de motorische ontwikkeling van kinderen.
Lees het artikel over motorische ontwikkeling