Rondleiding, inschrijving & plaatsing

Hoe schrijf ik mijn kind in bij BLOS kinderopvang?

Dat doe je gratis en vrijblijvend via ons online inschrijfformulier. Je vindt dit formulier via de button 'inschrijven' bovenaan de pagina van de locatie die je hebt uitgekozen. Ben je je nog aan het oriënteren? Onze locatiezoeker geeft een overzicht van alle locaties. 
VE-indicatie? Bekijk onze uitleg voor het inschrijven met een VE-indicatie of neem contact met ons op via 030-6047599 (elke werkdag tussen 08:00 en 12:00). 

Komt mijn kind op een wachtlijst?

Is er niet meteen plek op de gewenste dagen of locatie? Dan word je automatisch op een wachtlijst geplaatst. De wachtlijst houden we dagelijks voor je in de gaten. Zodra er een plaats vrijkomt, krijg je hier zo snel mogelijk bericht van.

Kan ik de locatie eerst een keer bezichtigen?

Uiteraard! Je bent van harte welkom om te komen kijken op de locatie. Je vindt ons rondleidingformulier bovenaan de pagina van de locatie waar je interesse in hebt. Ben je je nog aan het oriënteren? Onze locatiezoeker geeft een overzicht van alle locaties.

Waarom is het slim om mijn kind zo vroeg mogelijk aan te melden voor het kinderdagverblijf?

Per locatie, dag en groep verschilt de beschikbaarheid van onze kinderopvang. Als je je kind zo vroeg mogelijk inschrijft, vergroot je de kans op een plaats op de gewenste opvangdag(en) en opvanglocatie. Inschrijven is gratis en helemaal vrijblijvend via ons inschrijfformulier. Je vindt dit formulier op de pagina van de locatie die je hebt uitgekozen. Ga naar de locatiezoeker of lees meer over hoe je je kind inschrijft bij BLOS

 

Hoe weet ik of er op de opvang een plaats beschikbaar is voor mijn kind?

Neem contact op met onze afdeling Oudersupport. Zij kunnen voor je uitzoeken of er plek is op een bepaalde opvanglocatie. Dit doe je gemakkelijk via ons contactformulier

Zijn er kosten aan de inschrijving verbonden?

Inschrijven is gratis en geheel vrijblijvend. Je vindt dit formulier op de pagina van de locatie die je hebt uitgekozen. Ga naar de locatiezoeker of lees meer over hoe je je kind inschrijft bij BLOS

Hoe wijzig ik mijn inschrijving?

Je geeft je wijziging door via de contactpagina.

Hoe kan ik mijn inschrijving annuleren?

Je annuleert je inschrijving heel simpel door een berichtje te sturen via ons contactformulier.

Wanneer krijg ik een bevestiging van de inschrijving?

Zodra wij je inschrijving hebben verwerkt, ontvang je hiervan een bevestiging per mail.

Wanneer krijg ik een intakegesprek op de locatie?

De locatiemanager belt je een paar weken voor de start van de opvang. Dan plannen we een intakegesprek.

Is er een wenperiode voordat mijn kind met de opvang start?

Zeker! Het is voor jou en je kind belangrijk om te wennen aan de opvang. Eventuele wenmomenten worden door de locatiemanager met je ingepland.

Hoe kan ik een uitbreiding of wijziging van de opvang van mijn kind aanvragen?

Een uitbreiding of wijziging van de opvang vraag je aan via ons contactformulier

Mijn kind zit bij BLOS kinderopvang en nu zoek ik een plaats voor een broertje/zusje. Brengt dit voordelen met zich mee?

Ja! Een aanvraag voor opvang van een broertje/zusje krijgt voorrang op andere aanvragen.

Wat zijn de voorwaarden voor het opzeggen?

Alle informatie over de opzegtermijn en eventuele kosten lees je in onze algemene voorwaarden en betalingsvoorwaarden.

Hoe kan ik opzeggen?

Een opzegging kan via ons contactformulier. Let op: opzeggen kan alleen schriftelijk, dus niet via de telefoon.

Wanneer stopt het opvangcontract voor mijn kind?

Het contract voor het kinderdagverblijf en de peuteropvang stopt automatisch als je kind vier jaar wordt. Gaat je kind pas na de zomervakantie naar school en wil je langer van de kinderopvang gebruikmaken? Dan kun je hiervoor een verzoek indienen via ons contactformulier.

Hoe verleng ik het opvangcontract voor mijn kind?

Wil je het contract verlengen? Stuur ons dan een berichtje via ons contactformulier.

Hoe lang is de wachtlijst?

De lengte van de wachtlijst verschilt sterk per locatie en per opvangdag. Voor de meest actuele informatie kun je het beste contact opnemen met de afdeling Customer Care. 

Ik werk op wisselende dagen. Kan ik toch gebruikmaken van kinderopvang?

Dat is zeker niet onmogelijk! Als je op wisselende dagen werkt, kun je een aanvraag voor flexibele opvang indienen bij onze afdeling Oudersupport. Onze collega's beoordelen of er een mogelijkheid is om flexibele kinderopvang te regelen. Stuur ons gerust een bericht via ons contactformulier, dan gaan we voor je aan de slag. 

Een van mijn kinderen zit al bij BLOS kinderopvang. Ik ben zwanger en wil graag dat mijn volgende kind ook bij jullie komt. Kunnen jullie een plekje garanderen?

Dat is helemaal afhankelijk van de beschikbaarheid op de locatie. Broertjes of zusjes van kinderen die al bij ons komen krijgen wel voorrang. Tip: door je (ongeboren) kind zo vroeg mogelijk in te schrijven, vergroot je de kans op een plaats op de gewenste opvangdag(en) en groep.

Ik heb weer een baan gevonden. Kan mijn kind opnieuw starten bij de opvang?

Gefeliciteerd! Wat fijn dat je weer aan het werk gaat. Als je de opvang weer wilt starten, kun je het beste contact opnemen met afdeling Customer Care. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op om te kijken naar de beschikbaarheid.

Algemeen

Hoe worden de kinderen van school opgehaald om naar de buitenschoolse opvang te gaan?

Afhankelijk van de ligging van de school worden kinderen lopend, met een bus of fietsend opgehaald. Kinderen worden altijd opgehaald door onze eigen medewerkers.
Lees over onze samenwerking met scholen

Op welke dagen zijn de locaties geopend?

Onze locaties zijn het hele jaar geopend, met uitzondering van officiële (feest)dagen: Nieuwjaarsdag, Pasen (Eerste en Tweede Paasdag), Koningsdag, Bevrijdingsdag (eens in de vijf jaar: 2020, 2025, 2030 enzovoorts), Hemelvaartsdag, Pinksteren (Eerste en Tweede Pinksterdag) en Kerstmis (Eerste en Tweede Kerstdag).

Mijn kind is ziek. Hoe geef ik dit door?

Je kunt je kind ziekmelden via het ouderportaal of de app. Daarnaast kan de afwezigheid van je kind ook telefonisch aan de locatie worden doorgegeven.
Absentie doorgeven via het BLOS ouderportaal

Kan ik mijn kind een dag extra naar de opvang brengen?

Als de samenstelling van de groep het toelaat volgens wet- en regelgeving en er voldoende pedagogisch medewerkers inzetbaar zijn, is het mogelijk om een extra opvangdag aan te vragen. Bij de meeste locaties kun je geen extra dagen aanvragen via het ouderportaal. Neem contact op met de locatiemanager of met onze afdeling Oudersupport voor de mogelijkheden.
Wil je een opvangdag ruilen? Dat kan zo.

Mijn kind gaat op vakantie. Hoe geef ik dat door?

Fijn, vakantie! Je kunt de vakantiedagen van je kind doorgeven via het ouderportaal of de app. Je kunt hiervoor ook contact opnemen met afdeling Customer Care.
 

Ruilen & extra opvangdagen

Hoe kan ik een ruildag aanvragen?

Als je je kind 72 uur voor afwezigheid afmeldt via het ouderportaal, dan krijg je je contracturen van die dag terug in de vorm van een tegoed. Je kunt dat tegoed in het huidige kalenderjaar op het kinderdagverblijf inzetten. Of bij de BSO voor een studiedag. 

Wil je een extra dag opvang aanvragen van het tegoed? Stuur hiervoor een aanvraag in via het Ouderportaal. De locatiemanager van jouw locatie kijkt of er binnen de wet- en regelgeving plek is op de gewenste dag.

Goed om te weten: 

Het kan voorkomen dat we jouw aanvraag voor een extra dag niet (direct) goed kunnen keuren. Bijvoorbeeld omdat er (nog) geen plek vrij is. 

Kunnen we de aanvraag niet voor 12 uur 's middags de dag voorafgaand aan de aangevraagde dag goed keuren? Dan wordt deze automatisch afgewezen. Je behoudt je tegoed indien er geen plek beschikbaar is.

Het is na 15.30u ’s middags niet meer mogelijk een extra opvangdag aan te vragen voor de volgende dag in verband met planning.

Bekijk al onze voorwaarden rondom ruilen

Kan ik een hele opvangdag van het kinderdagverblijf ruilen voor twee halve opvangdagen?

Nee, dit is helaas niet mogelijk. Wil je een hele dag ruilen? Geef dit aan in het Ouderportaal.

Wat zijn de voorwaarden en regels voor het aanvragen van een ruildag?

Aan het ruilen van dagen of inzetten van extra opvang zijn een paar spelregels verbonden. Zo vragen we je om je verzoek op tijd bij ons in te dienen. Ruilen of opvang op een andere dag is alleen mogelijk als de samenstelling van de groep dat toelaat volgens wet- en regelgeving. Het verzoek kun je indienen via het Ouderportaal.

Onze voorwaarden:

  • Als je je kind 72 uur (=3 dagen) voor afwezigheid afmeldt via het ouderportaal, dan krijg je je contracturen van die dag terug in de vorm van een tegoed. Je kunt dat tegoed in het huidige kalenderjaar op het kinderdagverblijf inzetten. Of op de BSO voor een studiedag. 
  • De tegoeduren komen in het Ouderportaal te staan. Je kunt de ruildag aanvragen via het Ouderportaal. 
  • De locatiemanager keurt het verzoek goed of af, afhankelijk of het past binnen wet- en regelgeving. 
    Het kan voorkomen dat we jouw aanvraag voor een extra dag niet (direct) goed kunnen keuren. Bijvoorbeeld omdat er (nog) geen plek vrij is. 
  • Kunnen we de aanvraag niet voor 12 uur 's middags de dag voorafgaand aan de aangevraagde dag goed keuren? Dan wordt deze automatisch afgewezen. Je behoudt je tegoed indien er geen plek beschikbaar is.
  • Het is na 15.30u ’s middags niet meer mogelijk een extra opvangdag aan te vragen voor de volgende dag in verband met planning.
  • Alle uren/dagen vervallen per 31 december van een kalenderjaar.
  • Extra uren/dagen zijn nooit inwisselbaar voor geld of overdraagbaar naar een ander kind. 
  • Op erkende feestdagen en andere sluitingsdagen wordt geen tegoed opgebouwd. 
  • Je kunt in totaal per kalenderjaar maximaal 77 uur tegoed opsparen. Zet je tegoed in en kom je onder de 77 uur? Dan kun je weer bijsparen tot 77 uur. 
  • Wordt het contract met ons opgezegd, dan vervallen de tegoeden op de laatste dag van het contract. Daarna zijn ze niet meer inzetbaar.
  • Je kan je kind vanaf eind december afmelden voor de eerste week van januari.

Kom je er niet uit? Neem contact op met je locatiemanager of met onze afdeling Oudersupport voor meer hulp en het bespreken van de mogelijkheden.

Kinderopvangtoeslag

Hoe kan ik mijn kinderopvangtoeslag berekenen?

Via de kostencalculator kun je een proefberekening maken van de kinderopvangtoeslag. Kom je er niet uit? Dan kun je altijd contact opnemen met onze afdeling Customer Care. Zij helpen je graag!

Ik ben werkloos geworden. Moet ik mijn kinderopvang nu stopzetten?

Je bent niet verplicht om de kinderopvang per direct stop te zetten als je geen baan meer hebt. Je hebt nog tot drie maanden na het verlopen van je arbeidscontract recht op kinderopvangtoeslag, dus je kind kan gewoon nog naar de opvang. Daarnaast kun je drie maanden lang gebruikmaken van onze ‘Van werk naar werk service’. Dat is ons steuntje in de rug voor jou, in de vorm van tijdelijke lastenverlichting en extra flexibiliteit. Lees meer over de ‘Van werk naar werk service’ van BLOS kinderopvang of neem contact op met onze afdeling Customer Care.

Hoe kan ik kinderopvangtoeslag aanvragen?

Je kan kinderopvangtoeslag aanvragen via www.toeslagen.nl. Om op dit platform in te loggen, heb je je DigiD nodig.

Is het mogelijk om de kinderopvangtoeslag rechtstreeks aan BLOS te laten overmaken door de Belastingdienst?

Nee, dat is helaas niet mogelijk.

Mijn aanvraag voor kinderopvangtoeslag is nog in behandeling. Wat moet ik nu doen?

Als de aanvraag nog bij de Belastingdienst in behandeling is, vragen wij je om contact te onderhouden met onze afdeling Debiteuren.

Wat is het Landelijk Register Kinderopvang (LRK)?

In het LRK staan alle gastouderbureaus, gastouders, kinderdagverblijven, organisaties voor buitenschoolse opvang en peuterspeelzalen die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen.

Waar vind ik het LRK-nummer van de kinderopvang?

Het LRK-nummer van elke BLOS locatie is op onze website terug te vinden op de locatiepagina. Klik op de link voor het overzicht van onze locaties.

Ouderapp

Hoe maak ik gebruik van het BLOS-ouderportaal en de ouderapp?

Activeer je toegang tot het ouderportaal met de activatielink die je zes weken voor de startdatum per mail van KidsKonnect ontvangt. Als je je account voor het ouderportaal activeert, kun je met dezelfde inloggegevens gebruikmaken van de app. Mail spoorloos of wil je een instructie ontvangen voor de activatie? Wij staan voor je klaar om je te helpen. Lees hoe de app werkt.

Wat heb ik aan het BLOS-ouderportaal en de ouderapp?

  • Beleef de avonturen van je kind op de kinderopvang
  • Lees het digitale schriftje
  • Geef de afwezigheid van je kind eenvoudig door
  • Vraag ruildagen of extra opvang aan
  • Wees op de hoogte van belangrijke nieuwsberichten
  • Bekijk je facturen
  • Wijzig of bekijk je persoonlijke gegevens 

Belangrijk: wil je leuke foto’s ontvangen van je kind? Zet meteen de fototoestemming aan in het ouderportaal. Dat kun je doen via de computer. We bewaken je privacy, dus deze functie staat standaard uit.

Hoe download ik de ouderapp op mijn mobiele telefoon?

Heb je je account voor het BLOS-ouderportaal geactiveerd? Dan kun je ook gebruikmaken van onze handige ouderapp. Download de gratis KidsKonnect ouderapp in de App Store (iPhone) of Google Play Store (Android). Log in met dezelfde gegevens die je voor het ouderportaal gebruikt en volg de avonturen van je kind, waar je ook bent. We delen natuurlijk alleen foto’s van je kind als jij hier toestemming voor geeft. Tijdens je eerste inlogmoment bij KidsKonnect wordt er gevraagd of we foto’s van je kind mogen gebruiken. Neem dan contact met ons op via het contactformulier. We helpen je graag!

Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten?

Ben je je wachtwoord kwijt of vergeten? Je kunt hier een nieuw wachtwoord aanvragen.

Kunnen mijn (ex-)partner en ik aparte accounts krijgen voor toegang tot het ouderportaal?

Ja, dit is zeker mogelijk. Je kunt hiervoor contact met ons opnemen. 

Ik maak gebruik van het ouderportaal, maar ik wil niet dat mijn kind op de foto wordt gezet. Hoe geef ik dat aan?

Tijdens je eerste inlogmoment bij KidsKonnect wordt er gevraagd of we foto’s van je kind mogen vastleggen en mogen delen via de ouderapp. Wil je dit tussentijds wijzigen? Regelen we! Je kunt dit doorgeven aan de locatiemanager, dan wordt het zo snel mogelijk opgepakt. 

Beleid & kwaliteit

Waar kan ik het pedagogisch werkplan van mijn opvanglocatie vinden?

Elke locatie van BLOS beschikt over een oudermap. In deze oudermap vind je alle belangrijke informatie over de locatie, waaronder het pedagogisch werkplan. Veel informatie die beschreven staat in het pedagogisch werkplan vind je ook terug op onze website. 
Bekijk ons pedagogisch beleid

Hoe weet ik welke groepsleiding op welke dag werkzaam is?

Op het centrale informatiebord of naast de groepsruimte vind je een overzicht van de werkdagen van de vaste groepsleiding. Op het overzicht staat het standaard werkrooster, los van vakantie, verlof en ziekte.

Waar vind ik informatie over de oudercommissie van mijn locatie?

Op het centrale informatiebord en in de oudermap vind je informatie over de oudercommissie van je locatie. Hier vind je ook een overzicht van de leden van de oudercommissie, de notulen van de vergaderingen en de contactgegevens. Heb je vragen of wil je lid worden van de oudercommissie? Neem contact op met de locatiemanager.

Waar vind ik het inspectierapport van mijn locatie?

Elke locatie van BLOS wordt jaarlijks geïnspecteerd door de GGD. Tijdens de inspectie wordt beoordeeld of de locatie voldoet aan de eisen die vanuit de Wet kinderopvang worden gesteld. Wij werken hier graag aan mee, want kwaliteit heeft onze hoogste prioriteit. Na afloop van de inspectie wordt een rapport opgemaakt. Alle inspectierapporten worden landelijk gepubliceerd op de website www.landelijkregisterkinderopvang.nl. Op de website van de locatiepagina vind je ook een link naar de website waar je het rapport van de desbetreffende locatie kunt vinden.

Betalingen & facturen

Waar vind ik het bankrekeningnummer van BLOS?

Het bankrekeningnummer van BLOS staat rechtsboven op je factuur.

Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer?

Om je rekeningnummer te wijzigen, kun je contact opnemen met onze afdeling Customer Care.

Ik ben werkloos geworden. Moet ik mijn kinderopvang stopzetten?

Je bent niet verplicht om de kinderopvang per direct stop te zetten als je geen baan meer hebt. Je hebt nog tot drie maanden na het verlopen van je arbeidscontract recht op kinderopvangtoeslag, dus je kind kan gewoon nog naar de opvang. Daarnaast kun je drie maanden lang gebruikmaken van onze ‘Van werk naar werk service’. Dat is ons steuntje in de rug voor jou, in de vorm van tijdelijke lastenverlichting en extra flexibiliteit. Neem contact op met onze afdeling Customer Care voor meer informatie.

Hoe betaal ik mijn factuur?

Als je het jezelf makkelijk wilt maken, geef je een machtiging af voor een automatische incasso. Dan wordt het geld automatisch van je rekening geschreven en heb je er geen omkijken naar. De meeste ouders maken gebruik van deze mogelijkheid. Wil je liever geen automatische incasso, dan krijg je maandelijkse van ons een factuur. Het bedrag maak je zelf aan ons over.

Wanneer ontvang ik mijn factuur?

Wij versturen de facturen rond de 18e van iedere maand.

Wanneer incasseren jullie mijn factuur?

De automatische incasso wordt gedaan tussen de 21e en de 24e van de maand. Dit is na het moment dat je de kinderopvangtoeslag ontvangt van de Belastingdienst.

Welk betaaltermijn hanteert BLOS?

Wij hanteren een betalingstermijn van 15 dagen.

Waar kan ik terecht met een vraag over de factuur?

Voor vragen over je factuur kun je contact opnemen met onze afdeling Customer Care. Zij helpen je graag.

Is opzeggen van de overeengekomen plaatsing kosteloos?

De voorwaarden kun je terugvinden in de algemene voorwaarden en betalingsvoorwaarden. Ga je opzeggen? Hou dan rekening met een opzegtermijn van één maand. 
Klik hier voor de voorwaarden

Hoe trek ik mijn machtiging voor een automatisch incasso in?

Je omstandigheden kunnen altijd wijzigen. Daarom kunnen wij de automatische incasso net zo makkelijk weer voor je intrekken. We hebben daarvoor een verzoek van je nodig. Neem contact op met onze afdeling Customer Care, dan helpen zij je verder.

Het lukt me deze maand niet om de factuur op tijd te betalen. Wat nu?

We helpen graag bij het zoeken naar een passende oplossing. Onze afdeling Customer Care staat voor je klaar. Neem contact op als het niet lukt om een factuur tijdig te betalen.

Help, ik heb een brief van een incassobureau ontvangen!

Als je een brief van een incassobureau hebt ontvangen, dan is het zaak dat je zo snel mogelijk contact met dit bedrijf opneemt. Zo voorkom je dat de kosten verder oplopen.