Dit gaan we doen!

Het Uk & Puk thema ‘Dit ben ik!’ op de kinderdagverblijven van BLOS kinderopvang gaat over het lichaam. De kinderen kijken naar de verschillende delen van het lichaam, kijken naar wat ze hiermee kunnen doen en praten hierover. Ze poetsen hun tanden, ruiken met hun neus, bekijken zichzelf in de spiegel, maken hun gezicht schoon en kijken afwisselend boos en blij. Speelkameraadje Puk is er natuurlijk ook bij. In dit artikel lees je met welke activiteiten we de zintuiglijke ontwikkeling van je kind stimuleren.

Zien

Puk heeft een spiegel in zijn rugtas en vraagt aan de kinderen of zij weten wat je daarmee kan doen. Alle kinderen kijken naar zichzelf in de spiegel. De pedagogisch medewerkers kijken samen met de baby’s in de spiegel en benoemen en wijzen aan wat ze zien. De dreumesen en peuters kijken zelfstandig in de spiegel en wijzen hun ogen, neus, oren en mond aan.

Ruiken en proeven

We stimuleren en reukvermogen tijdens een ontdekactiviteit. De kinderen ruiken aan verschillende materialen en geven aan of ze het wel of niet lekker vinden ruiken door ‘mmm’ en ‘bah’ te zeggen. De pedagogisch medewerkers stallen op tafel allerlei geurende materialen uit, zoals een flesje parfum, banaan, sinaasappel en ui. Als de kinderen ergens aan geroken hebben, vraagt Puk of ze het wel of niet lekker vinden ruiken. Sommige materialen kunnen ook geproefd worden.

Horen

Puk ligt in bed. Hij slaapt. De pedagogisch medewerker fluistert en vertelt de kinderen dat ze de wekker gaan zetten, zodat Puk straks wakker wordt. De kinderen sluiten hun ogen en luisteren naar het getik van de wekker. Tiktak, tiktak. Daarna verstopt de pedagogisch medewerker de tikkende wekker. Eén voor één mogen de kinderen de wekker zoeken door te luisteren naar waar het getik vandaan komt. Tring! De wekker gaat. Puk is wakker en de kinderen leren dat ze nu niet meer hoeven te fluisteren.  

Voelen

Ontdekken doen de kinderen ook door te voelen. We trekken de schoenen en sokken uit. ‘’Hé, wat zitten er aan je voeten?’’ vraagt de pedagogisch medewerker. ‘’Het zijn je tenen!’’ De baby’s maken een voet- of handafdruk met vingerverf. De dreumesen en peuters lopen met blote voeten door bakken met verschillende materialen, zoals een bak met zand, stro en water en ontdekken hoe dat voelt.

Expressie

Tijdens een expressieactiviteit kijken de kinderen naar de neutrale gezichtsuitdrukking van de pedagogisch medewerker. De kinderen sluiten daarna hun ogen en de pedagogisch medewerker trekt een blij gezicht. Wanneer de kinderen hun ogen opendoen, kijken ze naar het gezicht van de pedagogisch medewerker en mogen ze zeggen wat er is veranderd. Vervolgens doen ze het nog een keer en verandert de gezichtsuitdrukking naar boos. Tijdens deze activiteit leren de kinderen de gevoelens blij en boos te herkennen en deze uit te beelden.

Buitenspelen

Tijdens het buitenspelen besteden onze pedagogisch medewerkers extra aandacht aan de dingen die je met je lichaam kunt doen. Ruiken de kinderen bijvoorbeeld de bloemen met hun neus? En welke geluiden horen ze met hun oren? Er fluiten vogels, rijden auto’s voorbij of misschien vliegt er wel een vliegtuig over.

Tips voor thuis

Wil je samen met je kind thuis ook activiteiten doen die passen bij het Uk & Puk thema ‘Dit ben ik!’? Hieronder hebben we een paar tips voor thuis.
 

Activiteiten voor baby’s (0 tot 1,5 jaar)
  • Zing kinderliedjes waarin lichaamsdelen worden genoemd. Denk bijvoorbeeld aan ‘Klap eens in je handjes’ of ‘Deze vuist op deze vuist’. Door te luisteren naar deze liedjes en te kijken naar de gebaren die jij erbij maakt, leert je kind nieuwe woorden.
  • Bij veel kinderliedjes horen ook spelletjes, waarbij kinderen heen en weer of op en neer bewegen. Denk aan ‘Hop paardje, hop’ of ‘Schuitje varen, theetje drinken’. Hierdoor wordt het evenwichtsgevoel van je baby geoefend.
  • Geef je baby complimentjes. Bijvoorbeeld: ‘Wat ruik je lekker’ of ‘Wat zie je er mooi uit’. Ook al begrijpt je baby je misschien nog niet helemaal, hij of zij ziet aan jouw gezicht en hoort aan de klank van je stem wat je bedoelt. Het geeft je baby een fijn gevoel als je trots op hem of haar bent en dit maakt het contact tussen jullie sterker.
  • Praat tijdens het verzorgen van je baby over wat je doet. Zo leert het nieuwe woorden. Benoem bijvoorbeeld de lichaamsdelen bij het afdrogen.
Activiteiten voor dreumesen en peuters (1,5 tot 4 jaar)
  • Kinderen in deze leeftijdsfase bewegen graag. Ga naar de speeltuin of naar het park of bos om te klimmen en klauteren.
  • Doe een luisterspelletje. Zorg dat het stil is en vestig de aandacht op geluiden. Hoort je kind de vogels fluiten, een vliegtuig overvliegen of een auto voorbijrijden? Kunnen jullie het geluid ook nadoen.
  • Verstop tijdens het afdrogen steeds een ander lichaamsdeel onder een handdoek en doe alsof je het lichaamsdeel kwijt bent. ‘’Waar is je hand? Ik zie hem nergens meer. Hoe kan dat nou?’’ Reageer opgelucht als het lichaamsdeel weer tevoorschijn komt. ‘’Oh gelukkig, daar is je hand!’’ Waarschijnlijk vind je kind dit een leuk spelletje en gaat het zelf andere lichaamsdelen verstoppen.
  • Jonge kinderen kunnen hun gevoelens nog niet in goede banen leiden. Dit zie je ook aan hun lichaamstaal. Wanneer je de emotie van je kind verwoordt, wordt hij of zij vaak rustiger. Je kind leert hierdoor beter begrijpen wat hem of haar overkomt als hij boos, bang, blij of verdrietig is. Ook leert het de woorden voor de verschillende emoties. Hierdoor kan je kind steeds beter verwoorden wat het voelt.

Blijf op de hoogte via de ouderapp

Wanneer het thema ‘Dit ben ik’ loopt op het kinderdagverblijf van BLOS word je via de ouderapp op de hoogte gehouden van de dagelijkse avonturen van je kind. Heb je vragen over het thema ‘Dit ben ik' of wil je meer weten? Stel ze dan gerust aan een van onze pedagogisch medewerkers of de locatiemanager op jouw kinderdagverblijflocatie.

Andere Uk & Puk thema's

Gedurende een heel jaar op het kinderdagverblijf bij BLOS besteden we aandacht aan verschillende thema's. Via onze oudernieuwsbrief en/of ouderapp word je geïnformeerd over de start van een thema. Benieuwd naar onze andere Uk & Puk thema's? Bekijk ons overzicht van Uk & Puk thema's in ons activiteitenprogramma.