Wat is open einde materiaal?

Een simpele stok die van het ene op het andere moment moeiteloos transformeert in een gitaar, zwaard, paard, hengel of wandelstok. Dat is de kracht van open einde speelgoed: materialen of spulletjes waarvan de functie niet van tevoren al vastligt. Open einde materiaal zet je kind aan om zelf op ontdekking te gaan. Wat kan ik hiermee maken? Zou dit ook iets anders kunnen worden? Lekker rommelen en proberen. Zonder vooraf bepaald doel, zonder regels, zonder goed of fout. Dat is nog eens lekker spelen!

Waarom is dit zulk fijn speelgoed?

Bij veel speelgoed staat van tevoren min of meer vast wat je ermee kunt doen. Een pop kleed je aan, met een vrachtwagen rij je rond, kleurtjes gebruik je om te tekenen. Met open einde materiaal kan je kind alle kanten op, waardoor de mogelijkheden in verschillende ontwikkelingsfases oneindig zijn. Dat is niet alleen leuk, maar ook nog eens heel goed voor de ontwikkeling van je kind! Het speelgoed heeft ook veel voordelen:

  • Er gaat bij je kind een fantasiedeurtje open. Het ene moment kan een houten auto een brandweerauto zijn en op een ander moment de camper van opa en oma. Wat is het morgen?
  • De creativiteit krijgt een enorme boost. Open einde materiaal is zo veelzijdig dat het je kind aanmoedigt om zijn of haar creativiteit te gebruiken. Wat ga ik hier nu weer eens van maken?
  • Het is goed voor de motoriek. De motorische ontwikkeling van je kind vaart wel bij open einde materiaal. Zo kun je er goed mee balanceren op één been of een circuit uitzetten.
  • Je combineert het makkelijk met ander speelgoed. De combinatie van open einde en niet open einde speelgoed is heel verrassend. Rij eens met je auto over een Wobbel!
  • Het werkt spelenderwijs leren in de hand. Van speelgoed met maar één doel steekt je kind weinig op. Met open einde materiaal kan je kind experimenteren en doet hij of zij veel verschillende ervaringen op.
  • Onze toekomst bedankt je. Omdat open einde speelgoed is gemaakt van natuurlijke materialen, is het een stuk vriendelijker voor onze wereld dan alles wat is gemaakt van plastic.

Welke materialen hebben een open einde?

Er is veel speelgoed dat speciaal is ontworpen om kinderen de vrijheid te geven om hun eigen spel te creëren. Maar er zijn ook veel natuurlijke materialen die kinderen kunnen verkennen zonder vastgesteld doel of instructies. Bij BLOS werken we graag en vaak met:

Houten regenbogen

De houten regenboog is een klassiek voorbeeld van open einde speelgoed. Je kunt ermee stapelen of ‘m neerleggen. Een tunnel van maken of een knikkerbaan mee bouwen. Poppetjes in laten schommelen of een auto overheen laten rijden. Het kan zelfs een hindernisbaan zijn! Zo is je kind lekker actief bezig en oefent het met de coördinatie en het evenwicht. De regenboog is geschikt voor alle leeftijden en komt in verschillende kleuren. Een leuke decoratie voor in de kinderkamer!

Wobbel

Een Wobbel is een gebogen houten plank gemaakt is van geperste lagen beukenhout. Je kind kan erop staan, in liggen of zitten, eroverheen of onderdoor kruipen, op wiebelen of als glijbaan of balance board gebruiken. Daarmee wordt de motorische ontwikkeling gestimuleerd en oefent je kind met evenwicht en balans. Ook de spierkracht wordt onbewust getraind, net als de bewustwording over wat je allemaal met je lichaam kunt. De Wobbel met vilt en zonder onderzijdebescherming is geschikt voor alle leeftijden en is verkrijgbaar in verschillende formaten.

Houten blokken

Van simpele torens, vulkanen en dinosaurussen tot complexe steden. Met blokken kunnen kinderen hele constructies bouwen. Dat is soms nog best lastig! Wanneer een blokje niet past of de toren instabiel is en instort, leert je kind oplossingen voor het probleem te bedenken. En als het bouwwerk af is, wat ga je er dan nu eens mee maken? Je kind ziet in een bak vol losse blokken allerlei mogelijkheden. Dat prikkelt de fantasie en creativiteit. Houten blokken zijn geschikt voor kinderen vanaf 6 maanden.

Stapelstein

Stapelstein is duurzaam speelgoed waarmee je kind actief kan spelen, zowel binnen als buiten. Deze duurzame, multifunctionele stenen ondersteunen de grove motoriek en kunnen gebruikt worden voor allerlei activiteiten: stapelen, klimmen, vullen met water, balanceren, gebruiken als opstapje, erop zitten. Verzin het en het kan met Stapelstein. De Stapelstein-stenen zijn geschikt voor kinderen vanaf 1 jaar.

Sensory sand

Kinetisch zand, magnetisch zand, magic sand, sensory zand. Hoe je dit zand ook noemt, kinderen zijn er gek op. Niet zo raar, want je kunt er vormpjes mee maken, kleien, bouwen en nog veel meer. Ondertussen werkt je kind ongemerkt aan zijn of haar motorische vaardigheden. Sensory sand is verkrijgbaar in verschillende kleuren en is geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar. Voordeel: dit zand plakt niet en droogt niet uit.

KAPLA

Bij BLOS zetten we graag KAPLA in, een bouwspel dat bestaat uit identieke houten plankjes. Kinderen kunnen hier eenvoudig en op verschillende manieren mee spelen. Door de houten blokjes op elkaar te leggen, bruggen te maken of verbindingen te leggen. Je kind kan zijn of haar eigen fantasie gebruiken tijdens het spelen, maar er zijn ook boeken te koop vol inspiratie en ideeën. KAPLA is geschikt voor kinderen vanaf 3 à 4 jaar.

Alledaagse materialen

We moedigen ook het gebruik van alledaagse materialen aan, zoals kartonnen dozen, wc-rolletjes en keukengerei. Deze benadering ondersteunt niet alleen de duurzaamheid door hergebruik, maar stimuleert kinderen ook om innovatief te zijn en alledaagse voorwerpen in hun spel te integreren.
 

Tips voor het aanbieden van open einde speelgoed

  • Kan je baby zich nog niet voortbewegen? Zet het open einde materiaal dan in een boog om je baby heen, zodat je kind kan reiken naar het materiaal.
  • Geef open einde speelgoed gedoseerd aan je kind. Zo zorg je ervoor dat je kind de situatie kan overzien en niet overprikkeld raakt.
  • Laat je kind vrij spelen met materialen. Het is niet nodig om van tevoren instructies te geven over het gebruik. Zo kan je kind zijn of haar eigen fantasie gebruiken.
  • Gaat je kind niet zelf aan de slag met de materialen? Dan kun je ter inspiratie een suggestie geven of vragen: ‘Wat zouden we hier nou van kunnen maken?’
  • Zet het open einde materiaal aantrekkelijk en overzichtelijk in de ruimte neer, bijvoorbeeld in een open kast of op een tafeltje. Dat nodigt je kind uit om op onderzoek uit te gaan.